In 1957 rolde de eerste 500 Nuova van de lopende band in Turijn. Deze 500 was de opvolger van de al even legendarische Fiat 500 “Topolino” die van 1936 t/m 1955 werd geproduceerd.

Dante Giacosa

Evenals de Topolino is “ons” vijfhonderdje een ontwerp van Dante Giacosa, een man die bij zijn ontwerpen het design niet uit het oog verloor. In de 18 jaar dat de 500 werd geproduceerd verveelde het model niet en zelfs nu nog wordt het rugzakje geroemd om z’n vormgeving.

Dante Giacosa, ontwerper van de 500

Fiat 500 N

Zoals gezegd werd de 500 vanaf 1957 geproduceerd. Het eerste model was de Nuova 500, ook wel “N” genoemd. Deze 500 werd “kaal” gehouden om niet te veel te concureren met de Fiat 600 en had bijvoorbeeld geen verwarming, geen achterbank en geen draaibare zijramen in de portieren. Verder had deze 500 een open dak tot aan de achterklep en een geheel ander thermostaathuis bij de motor.

Fiat 500N bij de introductie in 1957
500N zonder achterbank en met kenmerkende thermostaathuis

Fiat 500 D

Vanaf 1960 verscheen de 500 D. Deze had nog wel de deuren die aan de voorzijde opengingen, de “kruizekijkers”, maar was luxer uitgerust en het motorvermogen werd wat opgekrikt. Verder ontbraken bij de “D” de ventilatiesleufjes op het voorscherm en verdwenen de “katteogen”, de grote knipperlichten, op de voorspatborden.

Fiat 500 D dashboard (teller tot 110 km/h)
Fiat 500 D (achterbank neerklapbaar en deurtjes verkeerd)
Fiat 500 F

In 1965 kwam de 500 F op de markt. Deze had normaal openslaande deuren, een hogere voorruit, smallere dorpels en een andere benzinetank. Verder werd de motor weer aangepast. De F had een wit stuur en een witte kilometerteller die tot 120 km/h aangeeft.

Fiat 500 F (1965)
Fiat 500 F
Fiat 500 L

In 1965 kwam de 500 F op de markt. Naast de F werd van 1968 t/m 1972 de Fiat 500 L geïntroduceerd. Dit model was een luxere uitvoering van de F en was dan ook voorzien van een aantal verfraaiingen, zoals sierbeugels bij de bumpers, chroom in de ruitrubbers, luxere bekleding, bekleed dashboard met breder snelheidsmeterhuis met daarin zelfs een benzinemeter.

Fiat 500 L (let op de sierbeugels bij de bumper)
Ook achter de kenmerkende sierbeugels voor de L en het kunststof dashboard met langwerpige tellerklok.
Fiat 500 R

1972 was het jaar dat het laatste 500 type het levenslicht zag. De 500 R had de sterkere motor gekregen van de Fiat 126 (maar met iets kleinere carburateur) en kreeg z’n oude vertrouwde dashboard (zonder poespas) weer terug. Voorts kreeg de R dichte stalen velgen. In 1975 stopte de productie van de 500 R. Oude voorraden werden nog tot 1977 op kenteken gezet. In totaal zijn ongeveer 3,5 miljoen Fiatjes 500 gebouwd.

Fiat 500 R (gewijzigd logo en stalen velgen)
Fiat 500 Giardiniera

De Fiat 500 Giardiniera is een besteluitvoering die door Fiat gebouwd werd van 1960 tot 1965. De motor ligt plat achterin onder de laadvloer.
Later werd dit model gebouwd door Autobianchi tot 1977.

Fiat 500 Giardiniera
Fiat 500 Giardiniera
Derivaten

In de gehele productieperiode van de Fiat 500 zijn er veel ontwerpen geweest gebaseerd op het onderstel van de 500. Deze ontwerpen lijken soms in meer of mindere mate op een 500. Sommige hebben ogenschijnlijk alleen de bodemgroep gemeen maar de kenner zal toch bij nader inzien meer overeenkomsten herkennen. Deze modellen noemen we derivaten. De 500 was een populaire basis voor kleine autofabrikanten en er zijn tientallen verschillende derivaten gemaakt. Verder produceerde Autobianchi een hele lijn Bianchina’s en werden 500-tjes getuned of omgebouwd door onder andere: Vignale, Abarth, Lombardi, Weinsberg, Moretti, Steyr-Puch, Ghia, Giannini etc.
Een groot aantal derivaten zijn speciaal voor leden te vinden bij de extra pagina’s door in te loggen.